Poängen med genuspedagogik

Håller på att söka lite info till mitt projektarbete, om genuspedagogik. Jag hittade då den här artikeln.
Läs den och förfäras!!!

Jag sitter typ och skakar för att jag inte kan förstå hur människor kan vara så trångsynta och ignoranta.

Artikeln handlar om ett förslag från moderaterna om att det ska införas mer genuspedagogik på dagis och i skolan, vilket till exempel denna Viktoria Klint är emot då det skulle kunna "förvärra den psykiska ohälsan bland unga". Hon tycker såhär: "Att tvinga in barn i roller som inte känns naturliga för det enskilda barnet skulle i vissa fall kunna få den effekten".
Eh, vet hon ens vad genus är? Genus skapar könsroller och pressar in flickor respektive pojkar i dem.

Viktoria Klint fortsätter:
"Jag ser ändå en risk att genusidén blir ett filter som läraren kommer att möta barnet igenom. Jag menar inte att det är fel att exempelvis uppmuntra en flicka i förskolan att gå till snickarverkstan, men det skulle bli väldigt konstigt om flickan trots allt föredrar dockhörnan och då får höra att: "ur ett genusperspektiv så vore det bättre om du gick till snickarverkstan". Då kommer barnet att känna att det som man egentligen vill göra inte är rätt."
Återigen: vet hon inte ens vad genus är?! Det finns redan ett filter som läraren möter barnet genom, GENUSFILTRET! Hela idén med genuspedagogik är att ta bort filtret, att läraren ska möta ett barn som individ istället för kön.
Viktoria Klint har gått på de vanligaste myten om genuspedagogik, att den är till för att göra flickor till pojkar och tvärtom. Det är inte alls vad det handlar om, istället är målet att bredda könsrollerna så att inget barn ska bli intvingad i en roll de inte vill ha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0