Om att skriva

Jag har för tillfället ganska svårt med att skriva. Jag har ofta det, även fast jag gillar att göra det.

Den enda perioden jag egentligen har haft lätt för att skriva var under förra året när jag läste Textkommunikation. Jag tror det mest berodde på att jag fick upp skrivartempot då jag var tvungen att producera ganska mycket text. Sen dess har det stannat av litegrann vilket har lett till vissa problem nu när jag har en massa rapporter, uppsatser, tal och liknande att skriva.

Mina största problem när det gäller att skriva är oftast att komma igång, få tummen ur. Sedan får jag nästan alltid sjuka prestationskrav och känner att jag är för dålig. Om jag istället försöker skriva lite mer avancerat tycker jag bara att jag är en tönt som tror att hon är något. Just det har ganska mycket att göra med att jag har svårt att separera mig själv från texten jag skriver. Det var jag faktiskt också mycket bättre på förra året, nu har jag tappat det.
Det är synd för det är faktiskt det rådet som jag har fått mest nytta av när det gäller mitt skrivande. Att bara separera sig från det man gjort, då släpper man på ganska många hämningar och ofta blir resultatet mycket bättre.
Just nu är en av alla skrivuppgifter jag har att göra att skriva manus till ett tal. Det är mycket svårare, för då kan man inte separera sig från det på samma sätt. Man måste ju framföra det sen och då står man där, ens person sammanfogad med texten utan möjlighet att distansera sig från den.


Jaja, det är väl bara att sätta igång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0