Moneybrother på Södra Teatern

Jag har sett Moneybrother många gånger, men det har aldrig varit riktigt som igår.

Den här gången är Anders Wendin ute på teaterturné med ett band bestående endast av honom, Henrik "Kisa" Nilsson och Magnus Stinnerbom. På scenen står ett 20-tal instrument och ingen av låtarna låter riktigt som vanligt. Även fast jag antar att det är väl inrepat känns det så improviserat att jag kunde svära på att jag bevittnar en jamsession i Anders Wendins egna vardagsrum. 

Det känns som att detta mer intima format ger Anders Wendin mer utrymme än någonsin att vara den entertainer han är och hans alltid lika charmiga mellansnack får den plats som de förtjänar. Under kvällen får vi höra historier om allt från när han sjöng karaoke med Tiger-Man i Thailand till hur han träffade bandmedlemmen Magnus för första gången i en bastu på västkusten.

De underhållande mellansnacken tillsammans med de smått fantastiska imitationerna av duettpartners som Ane Brun och Sarah Dawn Finer gör att det nästan känns mer som en revy än någonting annat. När han även gör några covers på bland annat Amy Winehouse förstärks den känslan, och jag gillar den. Med risk för att låta som en medlem av Idol-juryn så var just Back to black ett riktigt bra låtval, den passar Anders röst helt perfekt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0